معنی Breadcrumb چیست؟
Breadcrumb در لغت به معنای خرده نان یا نانریزه است! تعجب کردید؟
ممکن است شما هم داستان دختر و پسری به نام هانسل و گرتل که وارد جنگل شدند را به یاد بیاورید. هانسل برای این که راه خانه را گم نکند، شروع به ریختن خردهنان بر روی زمین کرد.
بردکرامب نیز همین وظیفه مهم را در یک سایت بر عهده دارد و به کاربران کمک میکند که در سایت شما گم نشوند! در واقع بردکرامب نشان میدهد که کاربر در کجای سایت است.
برادکرامب بخشی قابل کلیک به صورت مسیر است که معمولا در بالای مطالب سایت درج میشود. کاربر با کلیک بر روی این مسیر، میتواند به بخشهای مختلف سایت برود.
علاوه بر این، بردکرامب در نتایج جستجوی گوگل نیز ظاهر میشود و به کاربران دیدگاهی درخصوص ساختار سایت شما میدهد.
از سپتامبر ۲۰۱۹، بخش بردکرامب به وبمستر تولز اضافه شد.
انواع بردکرامب ها کدامند؟
ممکن است در وبسایتهای مختلف به انواع بردکرامب برخورد کرده باشید.
بردکرامب سلسله مراتبی (Hierarchy-based Breadcrumbs) یا بردکرامب مکانی (Location-based)
معمولترین نوع بردکرامب، بردکرامبی است که برخی آن را مکانی و برخی آن را سلسلهمراتبی مینامند. این نوع بردکرامب برای وبسایتهایی کاربرد دارد که دارای دسته و زیردسته هستند.
این نوع بردکرامب به کاربر میگوید که در کجای ساختار سایت قرار دارد و چند قدم تا صفحه اصلی فاصله دارد.
مثلا وقتی شما وارد صفحه یک محصول در سایت دیجی کالا میشوید، این بردکرامب که شامل صفحه اصلی، دسته اصلی و زیردستهها است را میتوانید در بالای سایت و در زیر منو مشاهده کنید.
بردکرامب ویژگی (Attribute-based Breadcrumbs)
این نوع بردکرامب بیشتر در سایتهای فروشگاهی کاربرد دارد و زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که کاربر فیلترهای مختلفی بر روی محصول اعمال میکند.
این نوع بردکرامب به کاربر میگوید که آنچه که مشاهده میکند همگی دارای ویژگیای است که در بردکرامب آمده است.
مثلا وقتی در دیجی کالا میخواهید شیر با برند میهن بخرید، این مراحل را طی میکنید: در بخش سوپرمارکت، لبنیات را انتخاب میکنید، بعد برند میهن را انتخاب میکنید و بعد کالاهای موجود را.
در این حالت بخشی که فیلترهای اعمالشده را نشان میدهد همان بردکرامب ویژگی است.
بردکرامب تاریخچه (History-based Breadcrumbs)
این نوع بردکرامب مسیر حرکت کاربر را در سایت نشان میدهد؛ یعنی از کدام صفحه وارد سایت شده و در ادامه از چه صفحاتی بازدید کرده است.
بنابراین، این نوع بردکرامب برای هر کاربر اساس مسیری که در سایت طی کرده است متفاوت و یکتا است.
به عنوان مثال: خانه > عنوان صفحه قبلی > عنوان صفحه قبلی > صفحه جاری
چرا از breadcrumbs استفاده کنیم؟
۱. گوگل بردکرامب را دوست دارد.
گوگل هم مانند کاربران، بردکرامب را دوست دارد. چرا که با توجه به آن میتواند ساختار یک سایت را درک کند.
علاوه بر این ممکن است، گوگل بردکرامب را در نتایج جستوجو نیز نمایش دهد که باعث میشود نتایج جستجو برای کاربران در گوگل جذابتر باشد.
۲. برد کرامب تجربه کاربری را بهبود میبخشد.
کاربران از این که مسیر خود را گم کنند متنفرند! بنابراین با استفاده از بردکرامب میتوانید نظر کاربران خود را جلب کنید و تجربه کاربری در سایت خود را بهبود دهید.
با استفاده از بردکرامب کاربر میتواند به سادگی به دیگر دستهها و یا دستههای اصلی سایت شما وارد شود.
علاوه بر این، کاربر به جای این که برای رسیدن به دستههای بالاتر دائم از دکمه back استفاده کند، میتواند به سادگی بر روی سطوح بردکرامب کلیک کند.
بردکرامب به کاربر میگوید که:
الان کجاست.
به کجا میتواند برود.
۳. کاهش نرخ پرش
وقتی کاربر وارد سایت شما میشود، ممکن است با دید بردکرامب به دستههای دیگری از سایت شما که مرتبط با موضوع سرچش است مراجعه کند و خیلی زود از سایت شما خارج نشود.
کجاها از بردکرامب استفاده نکنیم؟
در سایتهای بزرگ که ساختار سلسلهمراتبی دارند؛ مانند سایتهای فروشگاهی استفاده از بردکرامب به شدت توصیه میشود.
در مقابل در سایتهایی که تکسطحی هستند و سلسلهمراتب و دستهبندی خاصی در آنها وجود ندارد، لزومی به استفاده از بردکرامب نیست.
برای این که تشخیص دهید یک سایت نیاز به breadcrumbs دارد یا نه، میتوانید دیاگرامی از معماری سایت ترسیم کنید. بعد میتوانید به سادگی بررسی کنید که آیا واقعا این سایت به بردکرامب نیازی دارد یا نه.
آیا بردکرامب بر سئو مؤثر است؟
در کنار فوایدی که برد کرامب برای کاربران دارد، بر سئوی سایت نیز مؤثر است.
۱. بردکرامب به موتورهای جستجو کمک میکند که روابط بین صفحات سایت شما را درک کنند.
۲. بردکرامب لینکسازی داخلی سایت شما را بهبود میبخشد.
۳. بردکرامب نرخ پرش در سایت را کاهش داده و باعث ماندگاری کاربر در سایت میشود که با توجه به الگوریتم رنک برین در سئوی سایت شما اثر مثبت میگذارد.
شش اشتباهی که در ایجاد بردکرامب مرتکب میشویم!
۱. بردکرامب یک راهنمای ثانویه است.
به خاطر داشته باشید که بردکرامب در واقع یک ویژگی اضافه برای بهبود هدایت و راهنمایی کاربر در وبسایت است.
بنابراین، هیچ وقت بردکرامب را نباید جایگزین سایر منوهای وبسایت (در بالا و یا سایدبارها) کرد.
۲. به صفحه فعلی در بردکرامب لینک ندهید.
قرار دادن آخرین بخش (یعنی صفحهای که کاربر در آن قرار دارد) در بردکرامب اختیاری است. اما اگر این بخش در بردکرامب وجود دارد، نباید لینک داشته باشد.
هیچ دلیلی وجود ندارد که در بردکرامب به همان صفحهای که کاربر در آن حضور دارد لینک داده شود.
۳. فاصله و سایز بردکرامب مهم است.
سایز فونت بردکرامب و فاصله آن از طرفین را به نحوی انتخاب کنید که دسترسی و کلیک بر روی آن برای کاربر دشوار نباشد.
۴. از چه علائمی در بردکرامب استفاده میشود؟
علامتهایی که معمولا در بردکرامب مورد استفاده قرار میگیرند شامل > و / و » است. استفاده از آنها به طراحی سایت و نیز به نوع بردکرامبی که مورد استفاده قرار میگیرد بستگی دارد.
بنابراین، در هنگام انتخاب علامت از بردکرامب فقط از این علائم استفاده کنید.
۵. در طراحی بخش بردکرامب زیادهروی نکنید.
بردکرامب نباید اولین چیزی باشد که توجه کاربر را جلب میکند.
بنابراین، استفاده از رنگها و فونتهایی که بیش از حد جلب توجه میکنند، برای بردکرامب مناسب نیست.
۶. بردکرامب در کجا باید قرار گیرد؟
در عین حال که بردکرامب باید در جایی قرار گیرد که به خوبی دیده شود و به همین علت قرار گرفتن آن در پایین صفحه پیشنهاد خوبی نیست، جایگاه آن نباید به شکلی باشد که بیش از حد جلب توجه کند.
معمولا بهترین مکان برای قرارگیری بردکرامب در زیر منوی اصلی سایت است.
ثبت ديدگاه