چرا الگوریتم Mobile First Index معرفی شد؟
امروزه بیش از نیمی از کاربران اینترنت در جهان از موبایل استفاد میکنند و جستوجو در موبایل نیز روبه افزایش است.
بنابراین تعجبی ندارد که موتور جستجوی گوگل که همواره به دنبال نمایش بهترین نتایج به کاربران است، نسخه موبایل سایتها را در اولویت قرار داد.
الگوریتم Mobile First Index چیست؟
به زبان ساده این الگوریتم یعنی این که گوگل چگونه سایت شما را خزش و ایندکس میکند؛ در واقع گوگل به جای نگاه کردن به نسخه دسکتاپ، از این به بعد به نسخه موبایل شما نگاه خواهد کرد.
یعنی گوگل برای خزش و ایندکس نسخه وبِ سایت شما بر اساس رندرِ سایتتان در نسخه گوشی عمل خواهد کرد.
در این حالی است که خزش در وبسایتها در گذشته از طریق نسخه دسکتاپ صورت میگرفت؛ بنابراین گوگل روش خزش خود را تغییر داده است.
در نتیجه معیار تصمیمگیری گوگل برای جایگاه دادن به سایت شما، آن چیزی است که در نسخه گوشی دیده میشود!
الگوریتم Mobile First Index ابتدا از سایتهای جدید شروع شد!
گوگل در ابتدا از سایتهای تازهتأسیس آغاز کرد و به صورت دیفالت خزش در این سایتها را از طریق نسخه موبایل آغاز کرد.
با توجه به این که این سایتها از همان ابتدا درگیر این الگوریتم شدند، گوگل نوتیفیکشنی به آنها ارسال نکرد.
اما برای همه سایتهایی که از قبل فعالیت داشتند، پیامی همانند شکل زیر مبتنی بر انتقال سایت به Mobile First Index در گوگل سرچ کنسول ارسال شد.
اگر سایتی نسخه موبایل نداشته باشد چه اتفاقی میافتد؟
دریافت پیام Mobile First Index بدین معنا نیست که سایت شما برای موبایل بهینه است. در واقع بهینه بودن سایت شما، شرط فعال شدن الگوریتم نیست.
اما گوگل اعلام کرده است که اگر وبسایت شما نسخه موبایل ندارد، جای نگرانی نیست و خزش در سایت از طریق نسخه دسکتاپ ادامه پیدا خواهد کرد.
اگر نسخه موبایل همه مطالب نسخه دسکتاپ را نداشته باشد، چه اتفاقی میافتد؟
در این شرایط باید نگران باشید! چون گوگل به نسخه موبایل سایت شما نگاه میکند و اگر مطلبی در سایت هست که در نسخه دسکتاپ فقط وجود دارد، قاعدتا گوگل آن را نادیده خواهد گرفت.
اگر چیزی در نسخه موبایل پنهان باشد، چه اتفاقی میافتد؟
پیش از این که نسخه دسکتاپ ملاک گوگل بود، مواد پنهان کماهمیت انگاشته میشود. اما اگر در نسخه موبایل مطلبی برای بهبود تجربه کاربری پنهان شود، مانند منوها، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
آیا گوگل برای موبایل، ایندکسی جداگانه در نظر گرفته است؟
خیر؛ گوگل تنها یک ایندکس دارد و آن هم نسخه موبایل است. برخلاف تصویر برخی، یک ایندکس برای دسکتاپ و یک ایندکس برای موبایل ندارد؛ در واقع از این به بعد، معیار اصلی برای ارزیابی محتوای سایت شما، تنها نسخه موبایل خواهد بود.
سه گام بهینهسازی برای ایندکس در موبایل:
با فعال شدن این الگوریتم، باید نگران نسخه موبایل خود باشید! بنابراین اگر سایتتان برای نسخه موبایل بهینه نشده است، باید هر چه زودتر دست به کار شوید.
۱. محتوای خود را مناسب دسکتاپ و موبایل کنید.
برخی محتواها در نسخه موبایل پنهان میشوند و چون گوگل نسخه موبایل را یک نسخه کامل میداند، آن محتواها از چشم گوگل مخفی میماند. نسخه موبایل محتوای شما باید به نحوی باشد که کاربر محتوا را با همان کیفیتی که در دسکتاپ میبیند، در موبایل هم ببیند.
۲. گوگل توصیه میکند که نسخه موبایل ریسپانسیو باشد.
۳. دقت کنید که اگر کاربر در نسخه موبایل احساس راحتی نکند، روی دکمه back کلیک میکند و از صفحه خارج میشود.
ابزار تست mobile friendly
تست mobile friendly گوگل، برخی از کدهای css که روی سرورهای کشور است را بارگذاری نمیکند. بنابراین استفاده از آن ممکن است شما را به خطا بیندازد.
برای تست موبایل فرندلی، بهترین راه این است که از lighthouse گوگل کروم استفاده کنید. گوگل را باز کرده و فضای inspect را باز کنید و در بخش lighthouse یک گزارش کامل از موبایل فرندلی بگیرید. این ابزار چون سایت را در همان مرورگر میسنجد، قابل اعتمادتر است.
بنابراین با ابزار زیر موبایل فرندلی بودن صفحات سایت خود را چک کنید:
https://search.google.com/test/mobile-friendly
توصیههایی برای بهبود سایت شما در نسخه موبایل در اینجا ارائه میشود. در بخش mobile usability وبمستر تولز هم میتوانید این مورد را بررسی کنید.
نسخه دسکتاپ همچنان مهم است!
افزایش میزان جستجو توسط موبایل بدین معنا نیست که جستجوی دسکتاپ کاهش یافته است. البته بخشی از جستجوی دسکتاپ به موبایل منتقل شده است، اما بخش زیادی از جستجوی موبایل مربوط به زمانهایی است که قبلاً «زمان مرده» یا «اوقات فراغت» کاربران محسوب میشد؛ زمانهایی مثل انتظار در صف بانک، دراز کشیدن بر روی کاناپه و استراحت کردن، حضور در یک جمع خستهکننده و … همه زمانهایی است که قبلاً بدون انجام فعالیت خاصی میگذشت و امروز این زمانها به جستجوی کاربران در دنیای اینترنت اختصاص یافته است.
این امر باعث شده نه تنها میزان کاربران اینترنت به لحاظ زمانی افزایش یابد، بلکه تعداد کاربران نیز افزایش یافته است. ای بسا که این روزها، مادربزرگها و پدربزرگهایی که با کامپیوتر آشنایی ندارند نیز به کاربران موتور جستجوی گوگل اضافه شده و با گوشیهای هوشمند خود مشغول سرچ اطلاعات در اینترنت هستند.
بنابراین بخش زیادی از کابران همچنان از طریق دسکتاپ به جستجو میپردازند.
در یک جمعبندی باید گفت که امروز کار وبمستران بیشتر شده است! در گذشته نسخه دسکتاپ اهمیت ویژهای داشت، اما با فعال شدن الگوریتم Mobile First Index، نه تنها نسخه دسکتاپ، بلکه موبایل فرندلی بودن هم به آن اضافه شده است.
ثبت ديدگاه