لینک خارجی چیست؟
لینکهای خارجی در واقع لینکهایی هستند که به دیگر وبسایت (دامنههای دیگر) داده میشوند. فرقی نمیکند که شما به سایت دیگری لینک بدهید و یا سایت دیگری به شما لینک بدهد. این لینک در هر دو صورت، لینک خارجی نامیده میشود. به همین جهت است که لینکهای خارجی به دو دسته تقسیم میشوند:
- لینکهای خروجی: در واقع لینکهایی برای دیگر وبسایتها هستند که شما در سایت خود قرار میدهید.
- لینکهای دریافتی: در واقع لینکهایی از دیگر وبسایتها به سایت شما هستند؛ اصطلاحاً به این نوع لینکها بک لینک (backlink) نیز گفته میشود.
انواع لینکهای خارجی
دو نوع لینک خارجی وجود دارد:
- لینکهای فالو: با لینک فالو از اعتبار خود به سایتی که آن را لینک کردهاید، میدهید.
- لینک نوفالو: لینک نوفالو به موتورهای جستجو میگوید که این لینک را دنبال نکن.
لینک سازی خارجی چیست؟
لینک سازی در واقع ایجاد لینک از صفحه یک سایت به صفحهای از سایت دیگر است. هر لینک به سایت شما، یک بکلینک است. لینکسازی طبیعی بهترین نوع بک لینک است؛ یعنی بکلینکی که بدون درخواست یک سایت در سایت دیگری و به واسطه محتوای خوب صفحه درج شده باشد.
اما گاهی به دست آوردن بک لینک طبیعی دشوار و زمانبر است. بنابراین، خودمان نسبت به درج بک لینک نیز اقدام میکنیم. به اشتراک گذاشتن لینک یک صفحه در شبکههای اجتماعی، درج لینک در انجمنها، ایجاد بکلینک پروفایل در سایتهای مختلف و درج رپورتاژ آگهی ازجمله اقداماتی است که برای گرفتن لینک خارجی انجام میدهیم.
لینک خارجی چه اثری بر روی سئو دارد؟
لینک های خارجی یکی از قدرتمندترین معیارهای رتبهدهی به سایتها هستند.
گوگل به دنبال آن است که بهترین مطالب را به کاربرانش نشان دهد. وقتی به یک مطلب از چندین سایت لینک داده شده، نشاندهنده محبوبیت آن مطلب است. بنابراین وقتی سایتی به سایت شما لینک میدهد، بهخصوص وقتی که سایت لینکدهنده اعتبار بالاتری (Domain Authority) نسبت به سایت شما داشته باشد، یک امتیاز مثبت برای گوگل تلقی میشود.
همچنین گوگل به دنبال ارائه مرتبطترین مطالب به کاربران است تا بتواند مشکل آنها را پاسخ دهد. بنابراین اگر لینکهای از سایتهایی باشند که دارای موضوع مشابه با سایت شما هستند، اثر بهتری خواهند داشت.
علاوه بر این گوگل برای سایتهایی که شهرت بیشتری دارند، ارزش بیشتری قائل است. بنابراین هر چه تعداد بکلینکها (البته به صورت طبیعی) بیشتر باشد، نشانهای برای گوگل درخصوص شهرت سایت شماست.
به طور کلی معیارهای زیر در اثرگذاری یک بک لینک مؤثر هستند:
- اعتبار دامنه سایتی که به شما لینک داده است.
- محبوبیت صفحهای که به شما لینک داده است.
- میزان ارتباط صفحهای که به شما لینک داده با صفحه سایت شما.
- انکرتکستی که برای لینک دادن استفاده شده است.
- تعداد بکلینکهای دامنه و صفحه سایتی که به شما لینک داده است.
آیا لینک دادن به دیگر وبسایتها بر روی سئو اثرگذار است؟
نوع دیگری از لینک خارجی، لینک به دیگر سایتها در صفحات سایت شماست. بر اساس گفته جان مولر، لینک دادن به دیگر وبسایتها راهکاری مناسب برای ارزش دادن به کاربرانتان است. این لینکها عموماً اطلاعات بیشتری درخصوص سؤالات کاربران به آنها میدهند. بنابراین، اگر لینکی که شما در محتوای سایتتان قرار میدهید کاملاً طبیعی و برای دادن اطلاعات بیشتر به کاربر است، کاملاً مفید است.
دو نکته مهم در لینک های خارجی این است که:
اگر لینکی در متن قرار دادهاید که مخاطب آن را نمیخواهد، هرگز لینک ندهید.
اگر لینکی مستقیماً با مطلب شما مرتبط است، به صورت فالو باشد و اگر مستقیماً مرتبط نباشد لازم است به صورت نوفالو باشد.
همچنین مراقب سه شکل لینک خروجی زیر باشید:
- تبادل لینک (من به تو لینک میدهم و تو به من لینک بده)
- تبلیغات
- لینکدهی در بخش نظرات
برای این سه شکل پیشنهاد مولر، نوفالو کردن لینک است.
انکرتکست برای بک لینک به چه صورت باشد؟
برای این که در هنگام لینکسازی گرفتار الگوریتم پنگوئن گوگل نشوید و گوگل متوجه نشود که خودتان مشغول ساخت بک لینک هستید، لازم است که انکرتکستها طبیعی به نظر برسند. بدین منظور لازم است که انکرتکستها متنوع باشند. پراکندگی مناسب انکرتکستها یکی از معیارهای گوگل برای طبیعی بودن بکلینکها به یک صفحه است.
شش حالت زیر را میتوانید برای انکرتکست مورد استفاده قرار دهید:
۱. نام برند: سئومارکتینگ
۲. کلمه کلیدی هدف صفحه: لینک سازی
۳. ترکیبی از نام برند و کلمه کلیدی هدف: لینک سازی ؛ سئومارکتینگ
۴. عبارات عمومی و رایج در اینترنت: منبع، اطلاعات بیشتر، اینجا کلیک کنید.
۵. عبارات توصیفی و طولانی و همخانوادههای کلمه کلیدی اصلی: لینک سازی کلاه سفید، لینک سازی طبیعی، آموزش لینک سازی
۶. آدرس مستقیم: در این جا انکرتکست همان آدرس صفحه است و از عبارت یا کلمه خاصی برای بکلینک ساختن استفاده نمیشود.
نکات مهم درخصوص لینک خارجی
در هنگام ساختن لینکهای خارجی لازم است بایدها و نبایدهایی را رعایت کنید تا گرفتار جریمههای گوگل نشوید:
گوگل از کجا میفهمد چه کسی لینکهای بیرون سایت را ایجاد کرده است؟
- اگر آرایش لینکهای یکسان باشد. (کدهای یکسانی استفاده شده باشد)
- اگر تعداد لینک روزانه ثابت باشد.
- اگر انکرتکست یکسان باشد.
- اگر لینکها بعد از مدتی پاک شود.
لینکسازیهایی که اثر مخرب دارند:
- لینک در link farmها
- لینک در حجم زیاد در مدت زمان کم
- لینکهایی که اسپم اسکور بالا دارند.
لینک های خارجی که میتواند کارتان را تمام کند!
پنتالتی شدن در گوگل در کمین شما است، وقتی که:
- بکلینک از سایتهای مستهجن و اسپم داشته باشید.
- تعداد زیادی بکلینک داشته باشید که حذف شود.
- اغلب انکرتکستهای لینکهای خارجی شما همان کلمه کلیدی هدف صفحه شما باشد.
ثبت ديدگاه